Treurig nieuws! Uitgever EA heeft namelijk besloten de studio Visceral Games te sluiten. Dit werd bekend gemaakt in een blogpost geschreven door Patrick Söderlund, Executive Vice President van EA. Hij omschrijft de feedback die gegeven is omtrent de nieuwe action-adventure Star Wars game waar de studio al een aantal jaren aan werkt. Hierdoor is besloten het project om te gooien en over te hemelen naar een andere studio, met binnenkort het sluiten van de deuren als gevolg.

Visceral Games is 19 jaar actief geweest in de industrie. De debuuttitel Future Cop: LAPD is een cult-classic (onze Jeroen is er dol op). In de PlayStation 2/GameCube/Xbox generatie kwam de studio met maar liefst drie James Bond games. Agent Under FireEverything or Nothing en From Russia With Love kwamen allemaal uit de Visceral-stal. Op de PlayStation 3, Xbox 360 en PC wist de studio met Dead Space hoge ogen te gooien. De science fiction horror titel werd opgevolgd door het veel geprezen Dead Space 2 in 2011.

In 2013 ging het mis met de populaire franchise met de release van Dead Space 3. De horror sfeer werd ingeruild voor co-op schietactie en microtransacties. Iets wat bij veel gamers in het verkeerde keelgat schoot. Twee jaar daarna bracht de studio Battlefield: Hardline uit en bracht gemengde reacties op. Zie onze review (uit 2015) hieronder.

De toekomst van de studio leek te wankelen. Totdat EA de licentie voor Star Wars in handen kreeg. Amy Hennig, bekend van haar schrijfwerk aan de Uncharted serie werd erbij gehaald om het project in goede banen te leiden. Beter kon het bijna niet worden. Alleen nu blijkt dus dat de heren in pak niet tevreden zijn met wat het team uit Californië in de oven had zitten.

Amy Hennig is in onderhandeling met EA om haar volgende stap te bepalen. De Star Wars game had als werktitel Ragtag en gaat nu flink van visie veranderen. Of het nog steeds een action-adventure met een groot verhaal wordt, is dus nog de vraag.

Het volledige statement van Patrick Söderlund:

Our industry is evolving faster and more dramatically than ever before. The games we want to play and spend time with, the experiences we want to have in those games, and the way we play…all those things are continually changing. So is the way games are made. In this fast-moving space, we are always focused on creating experiences that our players want to play…and today, that means we’re making a significant change with one of our upcoming titles.

Our Visceral studio has been developing an action-adventure title set in the Star Wars universe. In its current form, it was shaping up to be a story-based, linear adventure game. Throughout the development process, we have been testing the game concept with players, listening to the feedback about what and how they want to play, and closely tracking fundamental shifts in the marketplace. It has become clear that to deliver an experience that players will want to come back to and enjoy for a long time to come, we needed to pivot the design. We will maintain the stunning visuals, authenticity in the Star Wars universe, and focus on bringing a Star Wars story to life. Importantly, we are shifting the game to be a broader experience that allows for more variety and player agency, leaning into the capabilities of our Frostbite engine and reimagining central elements of the game to give players a Star Wars adventure of greater depth and breadth to explore.

This move leads to a few other changes:

A development team from across EA Worldwide Studios will take over development of this game, led by a team from EA Vancouver that has already been working on the project. Our Visceral studio will be ramping down and closing, and we’re in the midst of shifting as many of the team as possible to other projects and teams at EA.

Lastly, while we had originally expected this game to launch late in our fiscal year 2019, we’re now looking at a new timeframe that we will announce in the future.

Bringing new Star Wars games to life for every passionate fan out there is what drives us as creators. It’s what has inspired us to deliver the massive new Star Wars Battlefront II experience launching in just a few weeks.  It fuels our live service in Star Wars Galaxy of Heroes.  Making games in the extraordinary Star Wars universe is truly a dream for so many of us at EA, and we have so many more experiences to come for players on every platform.  We want to take the time to get each game right, to make it unique, to make it amazing.

We look forward to answering more of your questions, and sharing more on our plans and timeline for this new Star Wars experience, in the months to come.

 

Published

Comments

No Comments

Leave a Reply