De game Spelunky 2 kon in september bij release rekenen op veel goede reviews. Alleen de eerste wereld binnen de game, beschikbaar op PlayStation 4 en PC, is blijkbaar voor veel gamers te moeilijk en daardoor frustrerend. Sterker nog: de eerste wereld wordt misschien zelfs aangepast. Ook het origineel stond niet bekend om het feit dat ie makkelijk zou zijn, eigenlijk een beetje de charme van de game, maar goed als spelers dan afhaken wat moet je dan als maker?

Maker Derek Yu reageert via Steam. Ook hij geeft daarin toe dat wereld 1, The Dwelling, te moeilijk. ,,We know Dwelling is causing players frustration and I think there’s some fair criticism there, so we’re testing some changes to the spawn rates of enemies and traps, particularly in 1-1 and 1-2. Some tweaks to 1-4 should make it more interesting, as well! Look for those changes to arrive in a patch some time soon.’’

Er wordt dus zelfs gekeken naar het aantal vijanden en/of traps. Wel zegt Yu ook dat spelers creatiever moeten zijn. ,,I will say that, from reading the feedback, I’m getting the impression that some players are trying to kill every enemy they come across in Dwelling, when it’s often better to avoid them or, even better, let them kill each other or trigger traps for you! Moles are great for setting off arrow traps, for example. If you’re having trouble getting out of the first area, try some new strategies!’’

Het is best bizar, dat de game aangepast wordt, omdat deze te moeilijk zou zijn. Spelunky 2 draait om Ana Spelunky, dochter van het hoofdpersonage uit het origineel. Het spel speelt zich af op de maan en is dus uitdagend.

Maar een aanpassing? Denk even terug aan het NES-tijdperk, met Ghosts ‘n’ Goblins. Of The Legend of Zelda op de NES, waarin niets werd uitgelegd. Of de eindbaas op hard level bij Mortal Kombat. Wat te denken van Resident Evil, maar ook Celeste en Super Meat Boy kennen uitdaging. Kom op gamers, een beetje doorzetten. Niet miepen, maar gamen! Of zoals ze zeggen “Git gud!”

Geschreven door Johan Koorn

Published

Comments

No Comments

Leave a Reply