Het is over en uit voor de Xbox Kinect. Microsoft heeft besloten de productie van de bewegingsgevoelige camera te stoppen. De website Co. Design had de scoop. Hiermee komt een einde aan een (laten we eerlijk zijn) twijfelachtige productlijn. De Kinect werd in 2009 tijdens de E3 onthuld als ‘Project Natal’ voor de Xbox 360. De camera leek de concurrentie aan te gaan met de Nintendo Wii, die met zijn motion controllers een groot publiek wist te bereiken. Een jaar later verscheen de accessoire, met een aantal games die over het algemeen niet heel goed ontvangen werden. Met de camera kon je stemcommando’s geven aan je Xbox, met je handen door het besturingssysteem navigeren en games besturen door voor je televisie te bewegen.

In 2013 werd de vernieuwde versie van Kinect geïntroduceerd samen met de lancering van de Xbox One. Kinect was toen nog vereist om aangesloten te zijn aan de Xbox One, anders functioneerde de console niet. Hierdoor werd het prijskaartje van Microsoft’s console ook significant duurder dan zijn directe concurrent. De PlayStation 4 lanceerde in november 2013 voor €399-, terwijl de Xbox One met verplichte Kinect €499-, was. Dat dit bepaald geen windeieren legde voor Microsoft was duidelijk. Nog geen jaar later werd de Kinect uit het verplichte aansluitlijstje van de Xbox One gehaald en de console werd ook verkocht zonder de camera.

Mocht je op de PC zitten, dan was het ook mogelijk een ‘Kinect for Windows’ te halen. De 2.0-versie (de Xbox One variant) is ook een tijd te koop geweest, maar tegen het heftige prijskaartje van €149-,. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik weet geen enkele game of applicatie op de PC die hier gebruik van maakt. De Kinect is op beide platformen nog steeds te koop, maar nieuwe worden er dus niet meer gemaakt.

Nu is het dus voorbij en zullen we nog voor een laatste keer zwaaien naar de Kinect.

Published

Comments

No Comments

Leave a Reply