Er zijn van die indie-projecten die je als gamer het liefste wilt ondersteunen. Waarbij je hoopt dat het zo snel mogelijk uitkomt zodat je jouw geld in hun gezichten kan smijten. Helaas weten we allemaal dat dat ook weleens compleet mis kan gaan.

Één van die titels is ongetwijfeld EITR. De game werd van origine aangekondigd in 2015 door ontwikkelaar Eneme Entertainment en uitgever Devolver Digital;. Deze was zelfs speelbaar op Gamescom in dat jaar. Sterker nog, wij hebben er nog mee kunnen spelen ook! Je zou denken dat een release dan niet ver weg was, maar het tegendeel is gebleken.

In 2015 was EITR al speelbaar op Gamescom

Jarenlang is het erg stil gebleven rondom de game. De Pixel-art meets Diablo meets Dark Souls game wordt dan ook twee mensen gebouwd, dus dat dit soort games hun tijd nodig hebben, dat zal niemand verrassen. Gamers die de game heel erg willen spelen hebben al meerdere malen kritiek gehad op het gebrek aan communicatie en duidelijkheid rondom de ontwikkeling. Op Twitter, Facebook en de Steam community hub laat het tweetal weinig van zich horen. De enige updates die we zo nu en dan kregen was een releasejaar of periode. De laatste concrete release die werd aangegeven was “Summer 2019”, maar als je op de kalender kijkt, weet je dat ze die inmiddels ook niet hebben gered. Dit heeft gevolgen gehad.

Op de EITR Discord server – waar de ontwikkelaars zo nu en dan nog wél updates geven – is duidelijk geworden dat Devolver de geldkraan heeft dichtgedaan. De ontwikkelaars zeggen o.a. te perfectionistisch en te ambitieus te zijn als het gaat om deze titel. Ondanks dat ze nu zonder financiering zitten, willen ze doorgaan met het ontwikkelen, alleen zijn ze nog niet zeker hoe. Een mogelijkheid tot crowdfunding is al afgeschoten.

Het lijkt een duister lot te worden voor het spel, aangezien het nog steeds niet duidelijk is hoe ver de ontwikkeling is en wat de exacte redenen zijn voor de lange duur. Een lid van de subreddit postte al een bericht dat de kans heel groot is dat we eerder een nieuwe Half-Life kunnen spelen dan deze titel. Wat denk jij? Gaat EITR ooit nog het daglicht zien?

Dit is wat de heren te zeggen hadden op Discord:

“Eadous”:


I’ve been thinking about this for a while now, and wondering how best to say it without causing a panic in everyone. Although I am expecting a bit of the panic but it’s not that bad… really it isn’t. Just want to make sure that we are being transparent with you guys. Eitr is still been developed, but things have gotten a bit harder, we’ve been developing the game for quite a while now as you all know, and with the help of Devolver it’s being a lot easier. At the moment we no longer have any funding coming in and we’ve been trying to figure out ways to let you guys know without anyone thinking the worst of the worst. This does not mean that the game isn’t still going to be supported / developed, however David and I now have the responsibility of funding the game ourselves in order to keep the project going. This is one of the reasons why our updates have been quite scarce for the last few months, we’re still working hard on the game, and we’re not giving up :D. Just want to make sure you guys are aware of what’s going on, and also so that you guys know that we’re still 1000% on this! We won’t let you guys down!

Thank you all for staying with us, we do really appreciate it, the discord is growing, it’s getting easier to talk to you guys, and theres still more to come on Eitr.

“Derity”:

So I haven’t posted here in a while as many of you know, but like Tobi said – there’s an underlying reason why.

There has been a feeling of dread in the air for quite some time. We’ve worked on this game for what sometimes feels like forever. When we lost funding months ago, as you can imagine, our spirits were crushed. I didn’t know what to do. I didn’t know what was going to happen, we’ve poured everything into this game – and it felt like all of a sudden everything came crashing down.

I don’t know how many of you know this, but Eitr began as a tiny little project on an indie forum, and suddenly grew into something bigger than we had ever anticipated. It went from a single post on a forum with a gameplay-test video – to tens of thousands of views, news articles, emails and meetings from publishers including Devolver, 505 Games, Sony Europe, in literally DAYS.

Back then, we didn’t know what we were doing, like, at all. We were completely in over our heads, but Eitr is our baby and there is no way we were ever going to quit. So the years went on, the game got delayed repeatedly not really because of anything in particular, mostly because we gave dates and deadlines that were always completely unrealistic.

As the years went on, we learned. We learned a lot, we genuinely feel like… we’re not n00bs anymore. However, it took a long time to reach this point, too long and you can’t expect investors to wait forever, so really there is no one else to blame but ourselves.

I know many of you have suggested Kickstarter and other forms of crowd funding, maybe it’s just a thing of pride, but it is something we’ve always felt iffy about, it’s difficult for us to accept money from the general public, we just feel like we haven’t earned it.

I do want to say, as someone who’s lurked this forum since the beginning, thank you to so many of you for your passion and support towards this project, you are truly a huge part of what drives this ongoing battle.

– David

Published

Comments

No Comments

Leave a Reply