De volledige PlayStation 5 launch line-up, inclusief prijzen, is bekend en dit zorgt voor nogal wat rumoer. Het minder leuke nieuws werd, toevallig of niet, vooral ná de showcase naar buiten gebracht.

Er is namelijk kritiek, op de communicatie van Sony. Zo was tijdens de showcase bijvoorbeeld te zien dat Final Fantasy 16 een console exclusive is. Echter na de persconferentie bleek dit enkel een timed exclusive te zijn.

Ook opvallend. Sony zei eerder niet te geloven in een stap terug, maar per se next gen te willen gaan. De letterlijke quote in mei voor de reveal presentatie in juni was als volgt: “We have always said that we believe in generations,” “We believe that when you go to all the trouble of creating a next-gen console, that it should include features and benefits that the previous generation does not include.”

Wat blijkt nu, een aantal titels die eerder aan ons zijn gecommuniceerd als PS5 exclusive zoals: Horizon Zero Dawn: Forbidden West, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales en ook Sackboy: A Big Adventure zullen ook verschijnen voor de PlayStation 4. Dit is dezelfde tactiek als Xbox, alleen die waren er wel direct open over. Vraag is nu wel, in hoeverre hebben de ontwikkelaars rekening moeten houden met de base PlayStation 4, een systeem uit 2013. Dat terwijl  gamers hoopten op écht next-gen geweld. Oftewel, games die gebouwd zijn voor de kracht van next-gen.

Ook heeft Sony de adviesprijzen bekendgemaakt. De meeste games gaan tussen 69,99 en 79,99 euro kosten. Games worden dus duurder. Ook dit werd pas ná de showcase naar buiten gebracht.

Voor welke games heb je vanaf dag één nu écht een PlayStation 5 nodig. Dat zijn op dit moment: Demon’s Souls Remake (adviesprijs € 79,99 euro), Destruction All Stars (€ 79,99) en Astro’s Playroom (voor geïnstalleerd op PS5). De overige launch games – ook 3rd party titels zoals Assassin’s Creed Valhalla, Call of Duty Black Ops Cold War, NBA 2K21, Madden 21, Dirt 5, Devil May Cry 5, Fortnite, Godfall – zijn allen ook te spelen op een ander systeem of een generatie terug.

De hype om de PlayStation 5 is evengoed groot. De fanbase is trouw. Ook over de pre-order chaos van de afgelopen dagen gaat het op social media flink los. Amper communicatie, en webwinkels die uit het niets zonder aankondiging de pre-orders open gooien. Het gevolg is een race, waar de meeste er natuurlijk naast grijpen of niet eens wisten dat de mogelijkheid tot kopen bestond. En zoals dat gaat bij concurrenten, deelde Xbox vervolgens via Twitter een plaagstootje uit: “Don’t worry, we’ll let you know the exact time pre-orders start for you soon.”

Eén les is in ieder geval geleerd: qua communicatie kunnen beide gamebedrijven wat leren.

Lees hier de breakdown van de volledige presentatie

Geschreven door Johan Koorn

Published

Comments

No Comments

Leave a Reply