Nadat de Belgische Kansspelautoriteit zich het afgelopen jaar flink ging bemoeien met het beleid van zogeheten loot boxes in games, was het een kwestie van tijd totdat de Nederlandse industrie er ook op zou duiken. Deze manier van in-game items verkrijgen is de afgelopen paar jaar een flink discussiepunt geweest in videogames. Het hoogtepunt van de ophef kwam toen in het vierde kwartaal van 2017 Star Wars Battlefront II lanceerde. Deze had loot boxes waar spelers echt geld voor moesten betalen. In deze digitale doosjes zaten een aantal items die de spelers significante voordelen gaven ten opzichte van andere. Kortom; het werd een pay-to-win systeem.

Sindsdien is de discussie groter geworden en liggen meer games onder vuur vanwege het gebruik van loot boxes. Volgens critici is het een digitale vorm van gokken, omdat je niet weet wat je van tevoren krijgt. Dankzij de animaties en geluiden die een speler te horen krijgt wanneer er een waardevol iets unlockt wordt, zouden met name kinderen extra geprikkeld worden om nog meer uit te geven. Een andere titel die sindsdien onder vuur ligt is o.a. FIFA 18/19, waarmee je met kaartpakjes een significant beter elftal kan samenstellen als je gelukt hebt. Sterker nog, de Belgische kansspelautoriteit had zelfs geëist dat EA, de uitgever van FIFA, deze functie uit de game zou slopen, wat uiteindelijk ook gebeurd is. 2K Games heeft hetzelfde gedaan met NBA 2K19 en ook Valve is overstag gegaan en heeft de mogelijkheid om loot boxes te openen voor Counter-Strike: Global Offensive en Dota2 uitgeschakeld, ook in Nederland. Blizzard Entertainment deed dit ook en schakelde de mogelijkheid Loot Chests te kopen in Overwatch en Heroes of the Storm uit voor onze zuiderburen.

De Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA) had eerder aangegeven onderzoek te doen naar 10 titels die wellicht in overtreding zouden zijn met de gokwet. Alhoewel deze games nooit zijn aangegeven, is de kans heel groot dat de eerder genoemde games daaronder vallen. Voor het eerst bemoeit de Nederlandse gamesindustrie zich nu ook met de discussie. De Dutch Games Association, een organisatie die voor een gezonde Nederlandse gamesindustrie wilt zorgen, heeft een statement uitgebracht waarmee zij de discussie willen openen met de KSA. Wat volgens de KSA schadelijk is, is dat de inhoud van de loot boxes verhandelbaar zou zijn. De Dutch Games Association wil de definitie van “verhandelbaar” duidelijk hebben. De Nederlandse gamesindustrie is het er zeker over eens dat loot boxes niet moeten worden meegenomen in games die minderjarigen als primaire doelgroep hebben. Het verhaal wordt ongetwijfeld nog vervolgd, maar in de tussentijd kan je hier het gehele statement lezen:

 

Utrecht, Nederland – 12 februari 2019 – De Nederlandse gamesindustrie komt met een reactie op
de zorgen van de Kansspelautoriteit (KSA) en maatschappelijke discussie omtrent de wenselijkheid
en toelaatbaarheid van gokelementen in games, en in het specifiek loot boxes.

De Nederlandse gamesindustrie, het bestuur van Dutch Games Association (DGA) en René Otto,
advocaat bij Van Iersel Luchtman N.V. en legal partner van de DGA hebben een gezamenlijke visie en
manifest opgesteld. Dit is verstuurd naar de Kansspelautoriteit als reactie op het onderzoek van de
KSA en de maatschappelijke discussie. Het gehele manifest is hier te vinden: DGA – Manifest
15 oktober 2018 heeft de KSA een bijeenkomst georganiseerd over de vermenging ‘gaming-gambling’
en vanaf 21 januari 2019 opende de KSA de reactiemogelijkheid op de Toezichtagenda voor haar
plannen van 2019. Naar aanleiding hiervan hebben DGA, Van Iersel Luchtman en de Nederlandse
gamesindustrie gebruik gemaakt van deze oproep, middels het manifest, om bij te dragen aan deze
agenda.

De Nederlandse gamesindustrie en loot boxes
De Nederlandse gamesindustrie vindt het van groot belang om haar stem naar het gebruik van loot
boxes nu te laten horen. Dit omdat ze niet gelijk te stellen is aan de grote internationale partijen die
voorwerp zijn geweest van het onderzoek van de Kansspelautoriteit.
De Nederlandse gamesindustrie begrijpt de zorgen ten aanzien van het mogelijke risico op
kansspelverslaving en vindt de aandacht aan de mogelijke gevaren van loot boxes en vergelijkbare
mechanieken terecht. Hierover is een discussie ontstaan binnen de Nederlandse gamesindustrie en
de huidige conclusie die uit deze discussie getrokken kan worden is eenduidig en ondubbelzinnig:
“Nederlandse ontwikkelaars en uitgevers willen voorkomen dat hun game een toegangspoort vormt
naar een kansspelverslaving of dat kansspelen worden vermomd als entertainment games. Zij hebben
in de regel een voorliefde voor het maken én spelen van games en zien entertainment games als een
belangrijke culturele uiting. Games hebben ook daadwerkelijk impact (net als films en andere media)
en juist door die impact is het een belangrijk onderwerp.”

Loot Boxes
De Kansspelautoriteit gaat ervan uit dat als de inhoud van een loot box verhandelbaar is, er sprake is
van economische waarde en dus van een kansspel in de zin van de wet. De Nederlandse
gamesindustrie schaart zich achter dit uitgangspunt, maar heeft ook behoefte aan duidelijkheid over
de reikwijdte van het begrip “verhandelbaar” en over de mogelijke impact van loot boxes in het
algemeen. De Nederlandse gamesindustrie zou de mogelijkheden om zelfregulering uit te vaardigen
willen (laten) onderzoeken met als doel om ervoor te zorgen dat ook loot boxes die geen kansspel
zijn ethisch en verantwoord blijven.

De Nederlandse gamesindustrie vindt het bijvoorbeeld van belang dat er géén loot boxes worden
opgenomen in games die zijn bestemd voor minderjarigen. Voor wat betreft games die zijn gericht op
volwassenen zou de aanwezigheid van loot boxes slechts aanvaardbaar kunnen zijn, indien deze op
een eerlijke en transparante wijze worden geïmplementeerd.

Conclusie
Het opgestuurde manifest is een uitdrukkelijke uitnodiging aan de KSA en overige betrokken partijen
om de dialoog met de Nederlandse gamesindustrie aan te gaan om gezamenlijk tot een oplossing te
komen en stelt een werkgroep voor om efficiënt en slagvaardig te kunnen communiceren en
samenwerken. Een mogelijk risico op verslaving is immers iets dat niet aan het toeval mag worden
overgelaten.

Published

Comments

No Comments

Leave a Reply