Gamescom staat op het punt te beginnen. De grootste Europese gaming beurs is normaliter elk jaar te vinden in de Koelnmesse te Keulen, maar helaas is dit al de tweede keer dat we vanaf onze banken of stoelen het moeten gaan meemaken. Alsnog belooft het een spannende boel te worden, met een opening show van Geoff Keighley waar 30 games worden getoond. Ook Xbox heeft een eigen showcase.

Hoe zit het met de Nederlandse vertegenwoordiging? Wel goed als het aan de Dutch Games Association ligt. Elk jaar is op de beurs namelijk het Holland Paviljoen te vinden en dat is dit jaar niet anders, zij het wederom digitaal. Menig gamer zal waarschijnlijk meteen wijzen naar het Amsterdamse Guerilla Games, de studio achter Horizon en Killzone. Maar er is natuurlijk veel meer. In een video is te zien dat ontwikkelaars zoals M2H, Codeglue en 2AwesomeStudio onderdeel zijn. Het gaat overigens niet alleen maar over nieuwe titels van Nederlandse bodem, ook het zakelijk front van de industrie speelt een rol.

Bekijk hieronder de desbetreffende video en het persbericht van de DGA.

UTRECHT, NEDERLAND – 18 Augustus, 2021. Dutch Games Association (DGA) host het Holland paviljoen voor de 12e keer en brengt een fantastische selectie aan Nederlandse developers mee naar gamescom 2021. Lees verder voor meer informatie over welke developers je kan ontmoeten en waarom ze zich aansluiten bij het Holland paviljoen.

Praat mee in het Holland Paviljoen
Bijna 30 Nederlandse studio’s gaan onder de vlag van de DGA mee naar gamescom! De Nederlandse delegatie ziet gamescom als de uitgelezen kans op het maken en versterken van nationale- en internationale contacten.

Eric Diepeveen, Steam Data Suite COO, stipt aan hoeveel netwerkmogelijkheden gamescom biedt: “No other event provides the opportunities that gamescom provides for a startup like Steam Data Suite. ‘Ridiculously efficient’ is the phrase that comes to mind when I think of gamescom.”

Hetzelfde punt wordt aangehaald door Tomas Sala, de ontwikkelaar van The Falconeer. Als drukke indie developer is het wenselijk om te kunnen netwerken en B2B contacten te leggen zonder veel tijd te verspillen, en gamescom is daar ideaal voor. Tomas Sala zegt: “Being able to pitch the Falconeer straight to publishers and platform holders has been instrumental in making it both a reality and a sustainable success. Being a solo developer means that I cannot afford to rely on casual networking or continuous business development, I am dependent on focused events such as MeetToMatch to make vital connections on which the development and release of my games depend.” *

MeetToMatch, al aangestipt door Tomas Sala, is een andere prominente deelnemer aan de delegatie richting gamescom. Voor hen is gamescom een kans om de waarde van hun service te demonstreren en andere ontwikkelaars de mogelijkheid te bieden om essentiële contacten te leggen via hun tool. MeetToMatch helpt mensen bij het opzetten van vergaderingen en evenementen, en zal tijdens gamescom een Nederlandse Showcase aanbieden via de tool.

Adriaan de Jongh (co-ontwikkelaar van Hidden Folks) haalt nogmaals aan: “gamescom is the main business event for game developers in Europe. I expect to have a busy week meeting with press, publishers, platform contacts, and players. Not often do all the big players come together; gamescom is certainly one of those few opportunities”.

Kansen voor de Nederlandse Gamesindustrie
Het aanbod van potentieel talent in Nederland is groot, er zijn hele fantastische projecten op zoek naar publishers en er zijn goede investeringsmogelijkheden. Kortom, er zijn talloze kansen in Nederland en de Nederlandse gamesindustrie speelt sinds kort, wellicht noodgedwongen, zelf in op dit onbenutte potentieel via eigen (investering) initiatieven.

Nederland is een ideale locatie voor game development, voor zowel de kleinere indie studio’s als grote AAA game bedrijven. Met een uitzonderlijk goed opgeleide en gemotiveerde beroepsbevolking, een hoge levensstandaard en moderne infrastructuur is het een fantastische land om te wonen en werken. Bovendien neemt Nederland geografisch een toppositie in op het kruispunt tussen West-Europa en Scandinavië. Gamescom is een prioriteit voor de Nederlandse developers en dat geeft ook aan dat ze waarde hechten aan internationale connecties.

Maar er zijn ook uitdagingen die overwonnen moeten worden – te beginnen met de volgende generaties ontwikkelaars. Game development studenten moeten meer ‘ondernemerstools’ krijgen die ze op weg kunnen helpen bij het starten van een eigen bedrijf. Ook is er op dit moment een gebrek aan voldoende investeringsvehikels en financieringsmogelijkheden, afgezien van enkele vertrouwde Nederlandse subsidies zoals de WBSO, RVO en het Stimuleringsfonds. Hier ligt dus een enorm onbenut potentieel, watdoor de Nederlandse industrie nu voor een deel zelf wordt ondervangen.

Een van deze voorbeelden is het Midgame Fund, opgezet door Adriaan de Jongh, dat in het nieuws kwam in Maart. Meer dan 25 Nederlandse developers doen mee aan dit fonds, om investeringen, advies en mentorschap terug te geven aan andere Nederlandse developers. Eén van de financiers is Rami Ismail, cofounder van de legendarische indie studio Vlambeer (bekend van o.a. Luftrausers, Nuclear Throne en meer).

Een ander mooi voorbeeld is de oprichting van Breda Games City (BGC), een initiatief opgericht op eigen bodem om de groei van nieuwe studio’s te stimuleren en de kracht uit de regio te benutten. BGC is opgericht in 2020 om jong talent op het gebied van game-ontwikkeling in de regio Breda aan te moedigen en te behouden voor de regio.

Ook grote internationale bedrijven zijn geïnteresseerd in wat Nederlandse developers te bieden hebben. Recentelijk is de Rotterdamse VR studio Vertigo Games opgekocht door Koch Media voor 50 miljoen euro. Daar stopte het echter niet, want enige tijd later hebben ze ook een tweede Nederlandse VR studio gekocht – Force Field VR – en ondergebracht onder Vertigo Games.

In juli heeft Sony de Nederlandse studio Nixxes gekocht, om hoogwaardige en technische ontwikkelingsmogelijkheden voor PlayStation Studios te kunnen waarborgen. De industrieveteranen van Nixxes hebben aan de grootste IP’s gewerkt, inclusief de PC versie van Dues Ex: Mankind Divided en meerdere Tomb Raider titels.

Wie is er te vinden op het Holland Paviljoen dit jaar?
Derk de Geus, voorzitter van de DGA zegt: “One of the focus points for the DGA is the international presence of the Dutch game industry. As one of the biggest trade shows in the world, gamescom is the prime candidate for these activities. With the Holland Pavillion we aim to showcase the creativity and strength of the Dutch game industry, both to business partners and (through media channels) to consumers.”

Hieronder slechts enkele interessante projecten en teams die je kan ontmoeten als je dit jaar de Nederlandse delegatie op gamescom bezoekt:

-The Falconeer werd afgelopen jaar genomineerd voor een BAFTA-award (Best Debut Game) en heeft de aandacht getrokken met haar verbluffende graphics, suggestieve verhaal en krachtige features. Ontwikkelaar Tomas Sala is aanwezig op gamescom om naar mogelijkheden te zoeken die het verhaal, het universum en het IP van The Falconeer verder kunnen uitbreiden.

-De productieve indie studio Rusty Lake heeft meer dan 10 games en een film uitgebracht. Ze brengen hun onlangs gelanceerde publicatielabel Second Maze mee naar gamescom samen met hun nieuwe titel: The Past Within. Dit is een puzzelspel voor twee spelers, geïnspireerd op de basisprincipes van klassieke escape room games.

-Gamious presenteert haar levensechte avonturengame Lake. Speel de 40-jarige Meredith die twee weken vrij neemt van haar drukke bestaan in de stad om in te vallen voor haar vader die de post bezorgt in haar rustieke geboorteplaats.

-Isonzo is de derde game in de authentieke WW1 Game Series, ontwikkeld door de Nederlandse studio’s M2H en Blackmill Games. Eerdere games in die serie zijn de welbekend FPS Verdun en Tannenberg, respectievelijk games op die zich afspelen tijdens de Eerste Wereldoorlog aan het West- en Oostfront. Isonzo vangt de intensiteit van de gevechten aan het Alpenfront langs de Italiaanse grens.

Ook een aantal veelbelovende (ex)studenten projecten worden gepresenteerd, zoals de recente en zeer positief beoordeelde survivalgame ARID, van studenten van de Breda University of Applied Sciences. En de physics party game Push Your

Maar natuurlijk is er meer! Het zijn simpelweg teveel games om hier te benoemen, maar hieronder de complete lijst van Nederlandse deelnemers.

2Awesome Studio

Gamious

Sassybot

Abstraction

Grendel Games

Second Maze

Adriaan de Jongh

Grumpy owl games

Steam Data Suite

Breda Game City

Keypoint

Tomas Sala

Codeglue

M2H

Triangle Studios

Dutch Game Garden

MeetToMatch BV

Twirlbound

Dutch Games Association

Meteor Mug

Van Iersel Luchtman

Dynasty Esports

Paladin Studios

Viscacha Studios

GAMEDIA

Raidflux

Xform

Gameye

Rusty Lake

 

Published

Comments

No Comments

Leave a Reply