Het was misschien wel een van dé mooiste game momenten in 2020: de demonstratie van de Unreal Engine 5. In een interview met Edge onthult Tim Sweeney, game developer en CEO bij Epic Games, waarom deze juist specifiek op de PlayStation 5 werd getoond.

De reden was kort gezegd, dat Epic een lange samenwerking met Sony heeft en daardoor relatief al vroeg toegang heeft gekregen tot de PlayStation 5-hardware. De hechte samenwerking heeft er dus voor gezorgd dat bij de presentatie van de Unreal Engine 5 de PlayStation werd genoemd, maar Sweeney bevestigd uiteraard dat deze ook op de Xbox Series X in volle glorie zal draaien. Verder laat Epic Games weten dat het ontwikkelaars gaat helpen met de overgang van de Unreal Engine 4 naar deel nummer 5.

,,It was three or four years ago at least when we started to talk with Mark Cerny about possibilities for the next generation’’, aldus Sweeney. ,, Their discussion wasn’t just about graphics, but about the growing realisation that storage architecture in game hardware – having to load data from a hard drive, the huge amounts of latency between mass storage and a processor – was a limiting factor in Epic’s and all developers’ future plans for game-making.’’

Het volledige interview is hier te lezen.

De volledige reveal, waarin heel veel detail te zien is, is hieronder te bekijken. Destijds was het eigenlijk het eerste échte next gen geweld dat we te zien kregen. Qua beeldvorming heeft de bekendmaking op de PlayStation, Sony natuurlijk wel een voordeel gegeven.

Geschreven door Johan Koorn

Published

Comments

No Comments

Leave a Reply