Volgens een onderzoek onder 1003 Nederlanders blijkt dat maar liefst één op de zes vrouwen liever een game spelen, dan dat ze seks hebben met hun partner.

De website Acties.nl, een verzamelplek voor kortingscodes, heeft Panelwizard een onderzoek laten doen naar de sociale gevolgen van gamen. Alle ondervraagden hebben een relatie.

16 procent van de vrouwen zegt dus liever een joystick vast te pakken dan een leuk avondje te hebben onder de lakens. Bij de mannen ligt dit op 5 procent. Dat games andere delen van je sociale leven kunnen overnemen, dat blijkt ook uit dit onderzoek. Bijna een kwart van de jongeren onder de 30 jaar verruilen op zaterdagavond graag de disco of kroeg voor een potje FIFA, Super Smash of andere games.

Gamen kan een negatieve impact hebben op je sociale leven. 21% van de mannen in het onderzoek vinden dat games een negatieve impact hebben gehad. Bij de vrouwen is dit 8%. Het zal geen verassing zijn dat onder de jongere dit percentage veel hoger valt dan bij andere leeftijdsgroepen.

Het is natuurlijk altijd de vraag in hoeverre dit onderzoek serieus kan worden genomen. Het gaat in dit geval dus om slechts 1003 mensen die gevraagd zijn over deze onderwerpen, dat kan geen grootschalig onderzoek genoemd worden. Desalniettemin zijn dit soort feitjes zeker interessant.

Merk jij ook dat het spelen van games een negatieve impact heeft op je sociale leven? En nee, dan hebben we het niet over je online vrienden op Discord! Laat het ons weten! Het volledige persbericht is hieronder te vinden!



Oisterwijk, 9 april 2019 – Maar liefst zestien procent van de Nederlandse vrouwen zegt liever te gamen dan een potje te rollenbollen. Onder mannen bedraagt dit slechts vijf procent. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.003 Nederlanders in een relatie, uitgevoerd door Panelwizard. Elf procent van de ondervraagden zegt dat het spelen van (video)games weleens van negatieve invloed is geweest op hun relatie.


Opvallend genoeg zijn het voornamelijk mannen (veertien procent) die aangeven dat hun relatie weleens negatief is beïnvloed door gamen. Vrouwen scoren met ‘maar’ acht procent fors lager. “Ik had echt niet verwacht dat zo’n groot gedeelte van de vrouwen liever een controller oppakt dan met haar partner tussen de lakens duikt”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Mijn vriendin gamet gelukkig niet, tenzij je het verplichte potje monopoly met familie tijdens de feestdagen meetelt.”


Sociale leven
Volgens het onderzoek heeft niet alleen de relatie maar ook het sociale leven van de ondervraagden te lijden onder gamen. Zo zegt maar liefst vijftien procent van dat gamen weleens van negatieve invloed is geweest op hun sociale leven. Opvallend is hierbij het grote verschil tussen mannen en vrouwen; 21 procent tegenover slechts 8 procent. Gamen blijkt vooral killing voor het uitgaansleven van jongeren tot 30 jaar. Zo zegt maar liefst een derde van hen liever te gamen dan met vrienden uit te gaan. Franke: “Ik ben zelf geen actieve gamer. Als er in het weekend wat vrienden over de vloer zijn, pak ik soms de controller om FIFA te spelen. Wanneer we dan een paar potjes hebben gedaan, gaan we vaak nog de deur uit om wat pilsjes te drinken.”


Schoolprestaties
Ook school- en/of werkprestaties blijken bij een op de vijf (achttien procent) van de ondervraagden weleens negatief te zijn beïnvloed door gamen. Onder jongeren tot dertig jaar bedraagt dit percentage zelfs 41 procent. Jonge mannen (61 procent) steken er met kop en schouders bovenuit, maar ook hun vrouwelijke leeftijdsgenootjes scoren met 22 procent bovengemiddeld. Franke: “Natuurlijk is het weleens lekker om een spelletje te spelen, maar het mag nooit ten koste gaan van de prestaties op school of werk. Ik besef wel dat de verleiding tegenwoordig veel groter is dan toen ik klein was. Ik weet ook niet of ik dit had kunnen weerstaan, was ik nu jong geweest”. Van alle ondervraagden met kinderen vindt bijna de helft (47 procent) dat hun thuiswonende kinderen tot zeventien jaar, teveel gamen.


Over Acties.nl 
Acties.nl helpt consumenten om te besparen op online aankopen door de actuele kortingscodes, aanbiedingen, sales, deals en kortingsbonnen te verzamelen van meer dan 1.000 webshops. Daarnaast biedt de website interessante bespaartips voor de meest uiteenlopende zaken, zoals vakanties, boodschappen en kleding. Acties.nl wordt maandelijks door ruim een miljoen bezoekers geraadpleegd.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Acties.nl onder 1.003 Nederlanders van 18 jaar en ouder met een relatie. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en provincies. Bij het beantwoorden van de stellingen had men de keuze uit de opties eens of oneens.

Published

Comments

  • Poephouder
    09/04/2019 at 1:10 pm Reply
    Nja gamen heeft wel een negatief effect gehad, maar alle positieven effecten wegen zwaarder dan het ene negatieven. Voor mij was het toch wel dat ik achter liep op ervaring op gebied van sociale interactie. Als ik liever thuis blijf game met vrienden, dan ontdek ik niet veel andere mensen en maak ik niet echt feesten mee. Zo was ik een beetje ongemakkelijk ahahah. Uiteindelijk haalde ik dat wel weer in toen ik eenmaal bij de lokale supermarkt ging werken, het contact met de klant heel leuk vond en vervolgens 18 uur in de week constant klanten van dienst ben bij de service balie ( bijbaan ). Positieven effecten is dan toch wel gewoon even stress los, ontspannen, toch nog wel het contact met vrienden. Het is ontspanning, entertainment.

Leave a Reply to Poephouder Cancel reply