Eerste indruk: Xbox Series X & PlayStation 5

Op woensdag 11 november 2020 heeft GamerGeek Jesper de ultieme kans gekregen om een potje te gamen op de nieuwe generatie gameconsoles, namelijk de Xbox Series X en de PlayStation 5. Ben je benieuwd naar zijn eerste indruk van de consoles? Lees dan verder!

Grote dank naar Eric Bouwman van Bright.nl voor dit exclusieve voorproefje!

 

Xbox Series X

Playlist: Assassin’s Creed:Valhalla, Apex Legends

Laat ik meteen met de deur in huis vallen. De Xbox Series X, de volgende generatie console van Microsoft, is wat mij betreft een prima console, maar het voel nog niet ‘next-gennerig’ genoeg. Wat ik daar mee bedoel is dat als je de huidige Xbox One en de Xbox Series X naast elkaar zou zetten, je het verschil met het blote oog bijna niet zou zien. Ja, de games draaien 100x beter dan op de voorganger en het ziet er allemaal wat gelikter uit, maar qua game-ervaring merkte ik weinig verschil met mijn oude Xbox One.

Dit begint allereerst bij de controller van de Xbox Series X. Het ontwerp is nauwelijks veranderd en de controller ligt nog steeds even lekker in de hand als bij de vorige generatie. Het spelen op deze controller voelt erg vertrouwd aan en ik weet zeker dat de Xbox fans deze controller heerlijk gaan vinden. Er zijn subtiele veranderingen aangebracht in het design, zoals het ‘platslaan’ van de D-pad, de knoppen hebben wat meer reliëf gekregen en er is een shareknop toegevoegd om gelijk highlights uit je game te kunnen delen op social media. Maar daarmee zijn alle verandering in de controller dan ook wel benoemd, want verder voelt hij hetzelfde aan als een Xbox One controller. Daar is niet per se iets mis mee (de controller speelt ontzettend fijn), maar hier pakt PlayStation toch wel een puntje op Xbox.

Ik wilde als eerst een next-gen titel gaan proberen op de Xbox Series X en Assassin’s Creed: Valhalla was daar de perfecte keus voor! Ik heb de proloog gespeeld en ik merkte dat de game makkelijk op 60fps kon blijven draaien. Of het nou in 4K of 1080p draaide weet ik niet, want dit werd door de game helaas nergens aangegeven. Ik ga uit van 4K, ik speelde immers op een 4K televisie. De console kon de 60 frames per second constant vast houden en dat is toch indrukwekkend te noemen. Wel merkte ik dat ik af en toe nog wel een aantal lange seconde naar een zwart laadscherm zat te kijken en dat viel me toch wel tegen. Xbox liep zo te koop met haar snelle laadtijden, dat ik verbaasd was toen het scherm 20 seconde zwart bleef. Toegegeven, dit is peanuts in vergelijking met de Xbox One en het zou kunnen komen doordat de game niet goed is geoptimaliseerd door de ontwikkelaar, maar het viel me toch in negatieve zin op.

Al met al denk ik dat de Xbox Series X een prima gameconsole is en niet meer dan dat. Het doet niet veel nieuws en het speelt vertrouwd fijn. De controller ligt lekker in de hand en zorgt dat jij in-game kan doen wat je wil.

Voelde het echt alsof ik op een Next-gen console aan het spelen was? Nee, dat niet.

 

PlayStation 5

Playlist: Astro’s Playroom, Spider-Man: Miles Morales

De PlayStation 5 doet dit totaal anders. Vanaf het moment dat je de console opstart en je de Dualsense (de PlayStation 5 controller) in je handen hebt, voelt het aan als Next-gen gaming. De controller en console zien er futuristisch uit en ondanks het ietwat rare (en lelijke, vind ik dan) design van de console, voegt het toch wel wat toe aan je beleving. Ik merkte hier meteen grote verschillen ten opzichte van de voorganger, de PlayStation 4. Het menu ziet er grotendeels anders uit dan op de vorige generatie, waar ik Xbox op wat copy-paste werk betrapte. Dat kleine verschil maakte al dat de PlayStation 5 anders aanvoelt dan de PlayStation 4, in positieve zin.

Ik ben vol aan de slag gegaan met Spider-Man: Miles Morales, omdat dit de game is waar ik persoonlijk het meest naar uit kijk op de PS5. Ik heb de game gespeeld in 4K 60fps en ik kan gelukkig stellen dat de console dit met gemak aankan. Daarvoor moet ik wel de raytracing uitzetten, maar in de realiteit zie je dit verschil in deze game nauwelijks. Je slingert als Miles zo snel door de stad, dat je niet de kans krijgt om echt om je heen te kijken of om te gluren naar de mooie reflecties in het gebouw waar je langs slingert. In de 60fps-non-raytracing-mode ziet de game er ook al prachtig uit en zijn er ook reflecties in gebouwen, al zij het dat ze iets minder gedetailleerd zijn.

De DualSense controller is wat de beleving afmaakt. PlayStation weet op een slimme manier een extra dimensie aan je game-ervaring toe te voegen. Naast dat je de game kunt zien en horen, kun je hem nu ook voelen. Door middel van de ‘Adaptive Feedback’ in de controller voegen ze nog een laag toe aan jouw game-ervaring en dit doen ze echt met grote klasse. In Astro’s Playroom (een voor-geïnstalleerde soort van controller-tutorial game) laat PlayStation zien wat Next-gen gaming inhoudt en dit is ontzettend indrukwekkend. Als ik met Astro over glas, metaal, hout of over een wolk heen loop, dan voel ik dat verschil in mijn controller. Als ik Astro met raketschoenen omhoog wil laten vliegen, dan voel ik de weerstand in mijn triggers. Als ik Astro aan een touw wil laten trekken, dan voel ik dat ik net iets harder m’n trigger in moet drukken. Als de wind langs Astro waait, dan voel ik dat in mijn controller. Het gevoel is echt niet te beschrijven, je moet dit ervaren.

De DualSense is wat mij betreft wat de beleving zoveel beter maakt dan bij Xbox. Door die extra dimensie die PlayStation toevoegd kan ik nog meer op gaan in de game dan voorheen en voelt het echt alsof ik op een next-gen gaming machine aan het spelen ben. De PlayStation 5 is te gek en dit komt grotendeels door die controller. Alhoewel ik de Xbox mooier vind qua looks aan de buitenkant, wint voor mij de PlayStation 5 aan de binnenkant.

Welke console ga jij deze/volgende week in huis halen? Ga je voor de elegante, subtiele Xbox Series X, of toch voor het schreeuwerige (qua looks) bakbeest, de PlayStation 5?

Published

Comments

No Comments

Leave a Reply